
gobmallorca.com 20/11/2025 - 12:38:37 | ![]() ![]() |

El Constitucional admet a tràmit el recurs contra la Llei que vol construir en rústic i el GOB fa un advertiment als ajuntaments.
El Ple del Tribunal Constitucional ha decidit admetre a tràmit el recurs presentat contra la llei balear que regula els denominats “projectes residencials estratègics”. Aquesta acció ha estat impulsada per diferents entitats ciutadanes i compta amb el suport formal de més de cinquanta diputats i diputades dels grups Socialista, Sumar/Més i Mixt (Podem) i la implicació i feina dels corresponents equips jurídics.
El Parlament balear va aprovar la Llei 4/2025, anomenada de projectes residencials estratègics, que permet la construcció de cases en sòl rústic sense dotació de serveis previs en municipis de més de 20.000 habitants, així com en sòl urbà i urbanitzable de més de 10.000 habitants.
Aquests projectes podran modificar les condicions establertes als planejaments municipals vigents, incrementen la densitat residencial màxima prevista al planejament vigent i podran tenir un major coeficient d’edificabilitat. Això pot implicar ignorar necessitats de preveure aparcament, dotacions d’abastiment i d’altres aspectes bàsics en l’urbanisme. A més, les promocions urbanístics acollides a aquesta Llei es beneficiaran del silenci positiu.
Els arguments centrals
El recurs d’inconstitucionalitat, que el Tribunal ha admès a tràmit, s’emmarca en un context de defensa dels drets fonamentals, del territori i de l’habitatge digne. Des del punt de vista territorial, el recurs assenyala que la norma:
Vulnera el principi de seguretat jurídica i altera la jerarquia normativa aprofitant mecanismes de decret i règim d’excepció per modificar sobtadament el planejament urbanístic i el sòl rústic.
Afecta l’autonomia municipal i insular, en tant que imposa mecanismes que desdibuixen la competència de consistoris i consells a favor d’intervencions externes i projectes “estratègics” decidits al nivell autonòmic.
Incompleix la legislació bàsica estatal en matèries d’urbanisme, medi ambient i protecció del sòl rústic, establint mecanismes de “silenci positiu” i regularitzacions exprés que poden menystenir els processos de participació i de control ambiental.
Rebaixa la protecció del sòl rústic i vehicula una amnistia encoberta d’activitats i edificacions que en condicions ordinàries haurien estat declarades il·legals, la qual cosa crea desigualtat entre ciutadanes i ciutadans.
El pastís del sòl rústic i la inseguretat jurídica
L’admissió al tràmit d’aquest nou Recurs d’inconstitucionalitat es suma al que també es troba ja a consideració del Tribunal Constitucional contra la Llei 7/2024, de 11 de desembre, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les Illes Balears.
El Parlament està generant nous textos legislatius que apunten de manera reiterada cal al sòl rústic. Repetidament s’estan intentant estructurar maneres de traslladar la pressió urbanística cap el camp de les illes.
Sovint aquestes intencions es disfressen amb altres paraules, com voler simplificar els tràmits administratius -quan en realitat es premia als infractors urbanístics-, ajudar els pagesos -però dins la Llei Agrària es canvien nombrosos criteris urbanístics – o, com és el cas d’aquest recurs, facilitar habitatges quan s’estan promovent operacions especulatives en rústic
Aquesta nova admissió al tràmit del Tribunal Constitucional és una passa més en la defensa del territori i contra l’especulació urbanística de les illes.
Un advertiment als ajuntaments.
Aquesta admissió a tràmit és també un advertiment als ajuntaments: si el recurs prospera i es declara la inconstitucionalitat, seran els ajuntaments els que tendran el problema amb el que haguin autoritzat i els que hauran de fer front a les pressions i reclamacions dels promotors.
Des del GOB s’agraeix la feina de totes les persones que han treballat i fet possible aquest Recurs i confiam fortament amb que prosperi.


- GIENCO presenta el disco Manifiesto, un primer álbum sólido y lleno de personalidad
- L’Ajuntament de Santanyí coordina l’aposta per la qualitat turística en una nova Mesa del SICTED
- Preguntas de VOX Manacor al Plenario: Coste de las figuras de la ciudad Encantada; Playa sucia en S'Illot perjuicio para los negocios; Calles de único sentido en la barriada de Santa Catalina
- El consumo de sustancias entre la población estudiantil se reduce: alcohol ha pasado de un 72,9% a un 64,5%; tabaco del 29,1% al 17,9%; cannabis del 25,5% al 15,1%, hipnosedantes del 15,8% al 12,4%
- El Consell de Mallorca invierte 2,3 millones de € en Capdepera en proyectos turísticos, mejora de la accesibilidad avenida Agulla de Cala Rajada, c/Nuredduna y accesos en la playa de Canyamel, una demolición y una plaza
- L’Ajuntament de Manacor ha començat una actuació integral de reforma al carrer Lope de Vega amb l’objectiu de renovar les infraestructures viàries, una inversió de 132.830 €
- El PP balear manifiesta su apoyo a las educadoras y apela al diálogo social para garantizar la calidad de la educación 0-3
- «Viu en jove!» del Consell de Mallorca ofrecerá actividades de aventura, mar, montaña y experiencias en gradas a grupos de jóvenes
- A partir del domingo 7 de junio, los usuarios de los autobuses de la red TIB podrán viajar acompañados de sus animales de compañía, perros, gatos, aves, siempre que viajen dentro de un transportín
- Equipo de Gobierno de Manacor (MÉS-ERC, PSOE, AIPC) propuesta de Festivos: En la capital el 30 de marzo (siguiente de la berena) y 7 diciembre. En Porto Cristo el 16 de julio (el Carmen) y 7/12/2027











































